Až 52 % ľudí na Slovensku hodnotí svoju finančnú situáciu ako horšiu, čo
je mierne viac v porovnaní so stavom na začiatku pandémie. Približne
polovica opýtaných má obavy zo zníženia alebo straty príjmu počas tohto
roka v dôsledku koronakrízy.
Ľudia majú možnosť v bankách požiadať o odklad splátok. "U nás je to
až desatina zo všetkých, ktorí si v minulosti vzali hypotéku. Podobne sú
na tom ľudia so spotrebnými úvermi, pri ktorých o odklad požiadalo 7,5 %
dlžníkov," priblížila hovorkyňa Poštovej banky Lýdia Žáčková s tým, že banka vyhovela viac ako 96 % žiadateľov.
Ak banka niektorému klientovi nevyhovela a žiadosť o odklad zamietla, dôvodom u niektorých boli neuhradené splátky.
"Ak je klient už pred podaním žiadosti v omeškaní s minimálne dvomi
splátkami, v súlade s podmienkami odloženia splátok z dôvodu pandémie mu
nemôžeme uznať žiadosť o ich odklad," doplnila Žáčková.
Ak klient vyplnil žiadosť o odklad nesprávne, prípadne nebola kompletná, Poštová banka ho kontaktovala pre opravu či doplnenie. "Takýmto
klientom odklad po doplnení odsúhlasíme. Samozrejme, v prípade, ak
neboli ku koncu februára v omeškaní so splácaním viac ako 30 dní,
prípadne nedlžili viac ako sto eur alebo nevedieme ich úver ako
zlyhaný," priblížila Žáčková.
Odklad splátok je jedným z najrýchlejších opatrení, ktorým vláda
zareagovala na koronakrízu. Cenou za rýchlosť je však generálny
charakter opatrenia. "O odklad žiadajú aj klienti, ktorí ho
nepotrebujú. Toto by sám o sebe nebol problém, ale banky sa v súčasnosti
napríklad musia vysporiadať s dilemou, ako sa správať ku klientom,
ktorí požiadali o odklad splátok a vzápätí majú snahu ďalej sa
zadlžovať. Skutočný dosah odkladov splátok v retailovom segmente budeme
schopní vyhodnotiť až po uplynutí obdobia odkladu, ale predpokladáme, že
istá časť klientov nebude schopná začať úvery riadne splácať," dodala Žáčková.